Zoek je een freelance redacteur, tekstschrijver of copywriter?
De Journalistiekfabriek produceert tekst op maat.

Dubstep is dood; leve de dubstep!

interveatthis_art_01-210x139

“Dubstep is dood”, zegt Bastiaan Verhage, voorzitter van Eat This Media. Een boude uitspraak voor iemand die om de drie maanden een Dubstep a GoGo-feestje in Theater Kikker in Utrecht organiseert. Maar…”, voegt hij eraan toe, “dat is juist ook wel weer spannend. Want dat betekent dat er een nieuw geluid binnen de dubstep aan het ontstaan is.”

Dubstep ontstaat begin 2001 in het zuiden van Londen en is herkenbaar aan de wapperende bassen en de stuiterende beats. “Bij dubstep gaat het om de fysieke beleving, de bas dringt door je hele lichaam en dat maakt het ook juist zo dansbaar”, vertelt Bastiaan. Ook in de rest van Engeland raakt het genre snel populair in de undergroundscene. In Bristol bijvoorbeeld, waar de wat meer experimentele dubstep vandaan komt.

Volgens Bastiaan is de dubstep zoals die begin deze eeuw in Londen ontstond een beetje op zijn retour. “Je ziet nu veel meer dat het samensmelt met techno. Een soort cross-over dus.” En dat spannende, dat is juist wat Eat This Media zoekt. “Het is zo makkelijk om een dubstepfeest te organiseren met de grote namen als Benga, Rusko en Caspa. Dan weet je toch wel dat het uitverkoopt en het dak eraf gaat.” Maar die makkelijke weg is niet voor Eat This Media weggelegd: “Wij zoeken meer naar het experimentele.”

Experimenteel Utrecht
Dat Utrecht ook voor die experimentele route openstaat, blijkt uit het feit dat Dubstep a GoGo al sinds 2007 een succes is. In het begin organiseerde Eat This Media een paar keer per jaar een feest, maar toen Theater Kikker besloot dat er elke maand een clubavond (‘Klub Kikker’) moest komen ging Bastiaan samenwerken met 030303 en 360° Soundsystem (van Nuno dos Santos en Pitto). De drie organiseren om de beurt een maandelijks feest. “Kikker is een geweldige zaal om feestjes in te organiseren”, vertelt Bastiaan. “Er kunnen 350 man in, het geluidsysteem is heel goed en de akoestiek ook. Je kan er gave dingen doen.” Maar met een mooie zaal en een goed idee ben je er nog niet. Het publiek moet ook openstaan voor nieuwe dingen. Volgens Bastiaan ben je in Utrecht daarvoor op het juiste adres. “Het Utrechtse muziekklimaat leent zich perfect voor het uittesten van nieuwe dingen. Het publiek is open en nieuwsgierig. En er zijn geen torenhoge verwachtingen. In Amsterdam verwachten ze van je dat je de grote namen op het podium zet, maar het publiek in Utrecht niet. Je kan hier bij wijze van spreken een dubstepavond organiseren zonder dubstep te draaien. Als de sfeer maar goed is. Utrecht is alternatiever en dat maakt het cultureel gezien een van de leukste steden van Nederland.”

Vette dubstep
Utrecht, Rotterdam en Amsterdam waren de eerste drie steden in Nederland waar dubstepfeesten werden georganiseerd. Amsterdam koos voor de commerciële route, Utrecht en Rotterdam sloegen de experimentele weg in. Maar dat betekent niet dat deze twee steden samenwerken. “We zijn absoluut concurrenten”, zegt Bastiaan. “Als zij een vette naam hebben ga ik hier in Utrecht een nog veel vetter programma neerzetten en ze totaal wegblazen.” Voorwaarde blijft wel dat de artiesten die komen draaien niet mainstream zijn. “Benga hebben we in 2007 gevraagd om te komen, toen hij nog niet zo groot was. Dat ging uiteindelijk helaas niet door. Maar onlangs vroeg een zaal buiten Utrecht of we Benga neer konden zetten op een Dubstep a GoGo-avond. Daar hebben we nee op gezegd. Ten eerste omdat hij niet te betalen is, maar ook omdat het niet bij onze doelstelling past. We willen gewoon vette dingen neerzetten die we thuis ook zouden draaien. En ik draai thuis geen Benga.”

Van underground naar mainstream
Dubstep is inmiddels behoorlijk ingeburgerd geraakt. De doordringende bas en het typische ritme hoor je in heel veel nummers van deze tijd. Het is zelfs zo dat dankzij de dubstep een heleboel zalen nieuwe geluidssystemen hebben aangeschaft omdat de bas anders niet goed uitkomt. Maar aan de dubsteppionier die Bastiaan is, is dat mainstreamgedoe niet zo besteed. Hij heeft zelfs besloten dat hij na de komende Dubstep a GoGo op 6 maart stopt met de feestjes te organiseren. “Eerst was het elektro dat ik in de gaten moest houden en nu de dubstep. Ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik wil mijn eigen ding gaan opzetten en me meer concentreren op luistermuziek.”

Dat betekent gelukkig niet dat daarmee een eind komt aan de feestjes in Theater Kikker. Die zullen gewoon door blijven gaan. En stiekem blijft Bastiaan de ontwikkelingen in de muziek ook wel in de gaten houden. “Het volgende wat heel groot gaat worden is de future garage en de dubtechno.” Dat je het vast weet.

 

> Lees dit interview ook op Sapsite

Leave a Reply

*